NEURO-VÝVOJOVÁ STIMULACE (absolvoval jsem program NVS)

19.07.2024

Slavnostně oznamuji, že jsem úspěšně absolvoval vzdělávací program Neuro-vývojové stimulace (NVS).

Co je to NVS

Neuro-vývojová stimulace (NVS Pohybem se učíme®) je ucelený program k inhibici primárních reflexů. Testy i cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte. S Neuro-vývojovou stimulací mohou pracovat odborníci jako jsou logopedi, psychologové, pedagogové a speciální pedagogové poté, co úspěšně absolvují úvodní teoretický kurz a pokračovací praktický kurz Neuro-vývojové stimulace "NVS Pohybem se učíme®" u Cortex Academy.

Pro koho je NVS určena

Je určena dětem od 4 let i dospělým s problémy se psaním, čtením, se symptomy ADHD a ADD, dyslexií, dyspraxií, s různými logopedickými vadami, s ortoptickými vadami, vertebrogenními potíži, při neurózách, chronické únavě, autismu. Vše ale samozřejmě vychází z prvotní diagnostiky a posouzení, zda je pro daného klienta NVS vhodná.

Jak probíhá program terapie

Program je rozdělen do 30 týdnů, ale je možné podle potřeby cviky cvičit déle. Cviky se dělají každý den, přibližně 5-10 minut. 

Cviky jsou různé, od jednoduchého zvedání hlavy až po lezení a používání všech části těla najednou. Cviky se dělají plynulým a kontrolovaným způsobem. Cviky často napodobují pohybové vzorce 2.- 9. měsíčního dítěte, které jsou základem pro všechny další cílené pohyby, jako jsou například pohyby jemné motoriky. Hodně cviků se provádí vleže na zemi, což pomáhá při rozvoji správného držení hlavy a těla, protože to je základ pro správné držení těla v pozdějším věku. Zlepšujeme schopnost používání a rozlišování levé a pravé strany těla, stejně tak i horní a dolní části těla (což je základní předpoklad pro správnou koordinaci).

Mezi nejdůležitější principy NVS Pohybem se učíme® patří to, že u dětí nejdříve začínáme rozvíjet rovnováhu a kombinujeme inhibici primárních reflexů se zlepšením senzorické integrace, a až později přidáváme další dovednosti. Dalším důležitým principem je to, že NVS využívá přirozený kraniokaudální směr vývoje, to znamená směr od hlavy dolů. Bez toho, abychom správně drželi hlavu, se správně nevyvinou ani další pohybové stereotypy. Cviky se musí dělat v určitém pořadí. Až se všechny děti naučí cviky provádět zcela automaticky, může skupina pokračovat dalšími cviky. Cviky se cvičí co nejpřesněji. Čím jsou ale děti mladší, můžeme cviky provádět dynamičtěji (rychleji). Každý den se (většinou) cvičí jeden cvik na rovnováhu anebo bodymap, pak jeden cvik na primární reflexy vleže na břiše, jeden na zádech a poslední cvik je na zklidnění nebo na posílení integrace senzorických funkcí. Je ale nutné zdůraznit, že tento program trvá 9-12 měsíců. Každý (školní) den se cvičí cca 10 minut. Pokud se necvičí denně, výsledky nebudou tak uspokojivé.

Cviky pomáhají posilovat nervová spojení mezi mozkem a tělem, posilují vývoj rovnováhy, hrubou a jemnou motoriku, koordinace pohybu, zraku, sluchu, řeči, schopnosti učení a komunikace.

Co jsou to primární reflexy

Primární reflexy jsou subkortikálně (podkorově) založené reflexy, řízené primitivními mozkovými strukturami. Neustálá interakce s okolím a zážitky během vývoje stimulují vytváření propojení v mozku, diferenciaci nervových buněk, a hlavně propojení k vyšším mozkovým centrům, která následně přeberou celkové řízení těla. 

Jestliže primární reflexy splní svoji funkci, musí být nahrazeny vyššími nervovými funkcemi v cca 6.-12.měsíci života dítěte. Pokud primární reflexy nevymizí mohou být kontraproduktivní pro optimální vývoj jedince.

Již brzy budu zapojovat NVS do terapie v rámci logopedické praxe.